هدف دوره
به منظور یادگیری مهارت های لازم و کافی برای ورود به اتاق مشاوره و کنترل مراجعه کنندگان بصورت مجموعه ای از آموزشهای فردی و گروهی و همچنین تئوری و عملی برای بازدهی هرچه بیشتر اتاقهای مشاوره و پاسخ دهی دقیق و مناسب به مراجعه کنندگان می باشد. لذا لازم دانستیم برای بالا بردن سطح علمی و عملی مشاورین خدمات رسانی برای تمامی اقشار جامعه فراهم شده و آرامش را در جامعه نهادینه نماییم.
تواناييهاي مورد انتظار دانشپذيرفتگان دوره
شناخت و بکارگیری مفاهیم عمومی مشاوره
انجام مذاکرات حرفه ای و برقراری ارتباط مؤثر با مراجعه کنندگان
شرايط ورود به دوره (پيشنيازهاي ورود)
دارا بودن حداقل مدرك کاردانی ترجیحاً در رشته های مشاوره، روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی
نحوة پذيرش دانشپذير
1- مصاحبه
محتواي دوره
گروه درمانی یکی از روشهای روان درمانی است که توسط روانشناسان مورد استفاده قرار میگیرد. این درمان نیازمند حداقل یک روان درمانگر حرفهای و حداقل دو بیمار است. پویایی گروه اغلب باعث میشود تا افراد با آن حرکت کنند و درمان سرعت بیشتری نسبت به روان درمانیهای فردی داشته باشد. همچنین گروه یک حالت حمایتی ایجاد میکند تا افراد راحتتر مسائل خود را افشا کنند و به بیان مشکلاتشان بپردازند. زمانی که هدف از درمان افزایش مهارتهای اجتماعی و موارد مشابه باشد، گروه درمانی میتواند بسیار کمککننده باشد. با آگاهی از کارکردها و فواید گروه درمانی میتوانید با اطمینان بیشتری در این گروهها شرکت کرده و گامی در جهت درمان بردارید.
سرفصل دوره
- فصل اول ـ مفاهیم اساسی مشاوره گروهی 
- تعریف
 - فرایند تحول گروه: مرحله پیش گروه
 - مرحله آغازین
 - مرحله انتقال
 - مرحله کار
 - مرحله پایانی
 
 - فصل دوم ـ فنون مشاوره گروهی 
- مقدمه
 - فنون مرحله شروع
 - فنون ایجاد اعتماد
 - فنون برخورد با اعضای دشوار گروه
 - فنون برخود با تعارض
 - فنون پایان دادن به یک جلسه گروه
 - فنون بهاتمام رساندن گروه
 - فنون ارزیابی مداوم و پیگیری24
 - رهبری گروه
 
 - فصل سوم ـ رویکرد روان تحلیلی به گروه 
- مقدمه
 - مفاهیم بنیادی
 - فرایند درمان
 - فنون اساسی
 - نقش و کارکرد رهبر گروه
 - محدودیت ها
 
 - فصل چهارم ـ مشاوره گروهی آدلری 
- مفاهیم بنیادی
 - مراحل مشاوره
 - نقش و کارکرد رهبر گروه
 
 - فصل پنجم ـ روان نمایشی43 
- مقدمه
 - مفاهیم بنیادی
 - اجزای اصلی روش روان نمایش
 - مراحل روان نمایش
 - فنون درمانی
 - محدودیتها
 - انتخاب و ترکیب گروه
 
 - فصل ششم ـ رویکرد شخص ـ محور در گروه ها 
- مقدمه
 - زمینه تاریخی
 - تمرکز بر روان شناسی انسان گرایانه
 - مفاهیم بنیادی
 - نقش و کارکردهای رهبر گروه
 - مراحل گروهی
 - برخی از نتایج تجربه گروه
 - هنرهای بیانی شخص ـ محور در گروه ها
 - اصول درمانی هنرهای بیانی
 - رهنمودهایی برای ابراز خلاقانه در گروهها و تشکیل جامعه
 - کاربرد: فنون و رویه های درمانی
 - حوزه های کاربرد
 - کاربرد رویکرد شخص ـ محور در مدارس
 - کاربرد رویکرد شخص ـ محور در مدارس با جمعیت¬های چند فرهنگی
 - ارزیابی رویکرد شخص ـ محور به گروه ها
 
 - فصل هفتم ـ گشتالت درمانی گروهی 
- مقدمه
 - اهداف درمانی
 - مفاهیم بنیادی
 - نقش و کارکرد رهبر گروه
 - کاربردها و فنون
 - بکارگیری گشتالت درمانی گروهی در مدارس
 - بکارگیری گشتالت درمانی گروهی برای جمعیت های چنرفرهنگی
 - ارزشیابی رویکرد گشتالت در گروه ها
 
 - فصل هشتم: رویکرد وجودی به گروه 
- مقدمه
 - تمرکز روان درمانی وجودی
 
 - مفاهیم بنیادی
 - نقش و کارکرد رهبر گروه
 - محدودیتهای رویکرد
 
- فصل نهم ـ واقعیت درمانی گروهی 
- مقدمه
 - مفاهیم بنیادی
 - نقش و کارکرد رهبر گروه
 - عمل واقعیت درمانی در گروه ها
 - محدودیت ها
 
 - فصل دهم ـ درمان عقلانی، عاطفی، رفتاری در گروه 
- مقدمه
 - مفاهیم بنیادی
 - تناسب REBT برای گروه ها
 - دلایل کاربرد مشاوره گروهی در REBT
 - نقش و کارکرد رهبر گروه
 - فنون و رویه های درمانی
 - محدودیتها
 
 - فصل یازدهم ـ رویکردهای شناختی ـ رفتاری برای گروه ها 
- مقدمه
 - مفاهیم بنیادی
 - نقش و وظایف رهبر گروه
 - مراحل درمان
 - کاربرد: تکنیک ها و روشهای درمانی
 - گروه های درمانی شناختی رفتاری
 - رویکردهای آگاهی ذهنی و پذیرش در گروه درمانی شناختی
 - محدودیت های رویکرد رفتاری
 
 - فصل دوازدهم: تحلیل تبادلی (محاوره ای) 
- مقدمه
 - زمینه تاریخی
 - مفروضه های اساسی
 - دلیل برای رویکرد گروهی
 - مفروضه های اساسی
 - مفاهیم بنیادی
 - نقش و کارکرد رهبر گروه
 - شیوه ها و فنون درمانی
 - رویکرد مبتنی بر تصمیم گیری مجدد گلدینگ
 - محدودیتها
 
 - فصل سیزدهم: درمان راه حل محور کوتاه مدت در گروهها 
- مقدمه
 - مفاهیم کلیدی ـ نقش و کارکردهای رهبر گروه
 - فرایند گروه متمرکز بر راه حل
 - کاربرد: فنون و رویه های درمانی
 - بکارگیری درمان کوتاه مدت راه حل محور در کار گروهی مدارس
 - کاربرد درمان راه حل محور کوتاه مدت با اقشار چند فرهنگی
 - مصاحبه انگیزشی
 - مفاهیم مشترک درمان کوتاه مدت متمرکز بر راه حل و مصاحبه انگیزشی
 - مصاحبه انگیزشی به عنوان رویکردی یکپارچه
 - ارزشیابی درمان راه حل محور کوتاه مدت در گروه ها
 
 
مزایای استفاده از گروه درمانی
- فراهم شدن حمایت اجتماعی
- کاهش انزوا و بهبود مهارت های اجتماعی
- آشنا شدن با دیدگاه های مختلف و بهبود همدلی
- کاهش هزینه های درمانی
- افزایش امیدواری نسبت به پیش آگهی و روند درمان


